Nieuws

Onze groep groeit landelijk! En dat laten we graag zien. Onze leveranciers en leden komen geregeld in het nieuws. Want ze maken echt impact, het verschil.

Theben: alles in huis voor een slim thuis

21.05.2024

In 1921 ging voor het eerst het licht automatisch uit in het trappenhuis van een flatgebouw in Stuttgart. De trigger? Een schakelklok, ontwikkelt door Theben-oprichter Paul Schwenk. Niemand weet het nog en niemand noemt het al zo, maar gebouwautomatisering is geboren. Nu – ruim honderd jaar later – heeft Theben daar vele slimme producten voor in het assortiment. “Energie op het juiste moment, dát is ons doel.”

Aan het woord is Edwin Hannink, directeur van Theben Nederland. “Ons smart home systeem LUXORliving is gebaseerd op KNX en de bekabeling is dan ook precies dezelfde als bij elke andere KNX-installatie. Daarbij worden de afzonderlijke onderdelen zoals verlichting, zonwering en verwarming intelligent met elkaar verbonden. Je klant stuurt dit alles eenvoudig aan via onze gratis LUXORplay-app. Hij kan het systeem bovendien zelf koppelen, bijvoorbeeld aan producten van Sonos en Philips Hue, aan zijn rookmelders en aan de app IFTTT (If This Then That). Met dat laatste kan je klant bijvoorbeeld instellen dat het Gardena-sproeisysteem stopt zodra het weerstation regen detecteert.

Theben

Eenvoudig een woning configureren

LUXORliving biedt dus veel voordelen voor je klant, maar óók voor jou als installateur. Hannink: “Je configureert de nieuwbouwwoning van je klant namelijk snel en eenvoudig in ons gratis Windows-programma LUXORplug. Dat maakt het laagdrempelig, toegankelijk en dus ook interessant voor installateurs met (nog) weinig kennis van domotica. Wil je trouwens voor een klant een bestaande woning slim maken? Dan is er LUXORliving Smart Start. Het programmeren van een woning gebeurt dan op dezelfde manier, dus in onze gebruiksvriendelijke configuratietool LUXORplug.”

Low cost-oplossingen voor jouw klanten

Ook voor klanten die (nog) geen behoefte hebben aan een volledige smart home, heeft Theben slimme producten in het assortiment. Hannink: “Denk aan een astronomische tijdschakelklok, waarmee het licht aangaat zodra het begint te schemeren. Of denk aan een bewegingsmelder in het toilet, waardoor het licht nooit onnodig aan is. Dit zijn low cost-oplossingen waarmee je een woning opplust, je jouw klant nóg meer ondersteunt en jij als installateur je omzet verhoogt.”

Nieuwe oplossing voor energiemanagement

“De ontwikkelingen op het gebied van smart homes gaan razendsnel en vooral energiemanagement wordt steeds belangrijker”, gaat Hannink verder. “Alle elektrische installaties in huis moeten slim gaan samenwerken. Op dit moment ontwikkelen wij daar een nieuwe oplossing voor, die straks te koppelen is aan LUXORliving. Zo blijven we voorop lopen in de markt.”

“Het is tijd om de bokken en de schapen van elkaar te scheiden”

21.05.2024

Doekle Terpstra – voorzitter van branchevereniging Techniek Nederland – en Dennis van der Meij – solar-expert en eigenaar van Solar Engineering – hebben ieder zo hun eigen kijk op de installatiebranche. Ze zijn het niet altijd met elkaar eens. Maar hun doel is wél hetzelfde: beiden willen ze de kwaliteit in de branche verbeteren.

“Techniek Nederland stelt strenge eisen aan vakmanschap”, begint Terpstra. “In onze vereniging is alleen plaats voor erkende bedrijven die voldoen aan wet- en regelgeving en die dus onderscheidend zijn als het gaat om kwaliteit. Bedrijven die stelselmatig fouten maken, worden gesanctioneerd of zelfs geroyeerd. Niet alleen het bestuur wil dit, nee: onze leden vragen erom. Zij willen dat we de bokken van de schapen scheiden en dat we de cowboys uit de markt duwen.”

Niet volgens het boekje

Van der Meij reageert: “Ik stoor me aan de term cowboy. Ik geloof namelijk niet dat mensen bewust slecht werk leveren: ik zie vooral dat de nieuwe aanwas van installateurs door lage opleiding of een tekort aan ervaring onbewust onbekwaam is. Verder moeten we zorgen dat erkende bedrijven online en op tv het goede voorbeeld geven. Er zijn namelijk genoeg bedrijven met een Techniek Nederland-sticker op de bus waarvan de monteurs niet volgens het boekje werken. Gecertificeerde bedrijven maken dus net zo goed fouten.”

Een extra zekerheid

Terpstra: “Jaarlijks worden honderdduizenden technische installaties geplaatst en onderhouden. Het is onvermijdelijk dat ook een gecertificeerd of erkend bedrijf wel eens fouten maakt. Ook op het gebied van veilig werken gaat niet altijd alles goed. Onlangs nog hadden we een lid op camera dat alle erkenningen op orde heeft en toch onveilig werkte. Hier ging het gelukkig om een incident, maar er zijn bedrijven die de regels willens en wetens overtreden. Een erkenning of certificering laat zien dat een installateur kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan – het is dus in de regel een extra zekerheid.” Van der Meij: “Maar als consument heb je dus alsnog geen 100% garantie op goed werk. Het is moeilijk om kwaliteit af te dwingen op bedrijfsniveau. Ik zie meer in persoonlijke aansprakelijkheid op basis van een minimaal (v)mbo-opleidingsniveau.”

Modulair opleiden

Terpstra reageert: “De branche heeft een Vakpaspoort. Vakmensen kunnen klanten in een app hun vakmanschap en persoonlijke certificaten laten zien. Maar wat opleidingsniveau betreft, zie ik het anders. We moeten ons niet afhankelijk maken van een volledig (v)mbo-diploma. Per jaar is er een instroombehoefte van ruim 20.000 mensen en nog maar 30% komt uit het initieel onderwijs. Onze sector leunt dus sterk op zij-instromers, waarvan er veel geen (v)mbo-diploma hebben. Daarom willen wij modulair opleiden. Heeft iemand een certificaat of diploma behaald in een bepaald deelgebied? Dan mag hij of zij als erkende monteur dát type werkzaamheden uitvoeren.”

Wat, hoe én waarom

Van der Meij: “Deelcertificaten kunnen werken, zolang de basiskennis hoog genoeg is. Ik pleit dan ook niet voor een minimale opleiding, maar voor een minimaal opleidingsniveau. Anders hebben zij-instromers straks een lager niveau dan jongeren die een volledige opleiding hebben gevolgd. Ook ben ik bang dat mensen in korte cursussen slechts een trucje leren. Er moet niet alleen focus zijn op ‘wat’ en ‘hoe’, maar ook op ‘waarom’. Anders gaat het ten koste van de kwaliteit.”

Het één doen, het ander niet laten

Terpstra: “Eens, maar we moeten niet vergeten dat er in de branche een ongelofelijke hoeveelheid werk verzet moet worden. Ik vind het een mirakel wat de branche op dit moment voor elkaar krijgt. En dat terwijl we te maken hebben met een groot
personeelstekort én de uitstroom in de techniek om allerlei redenen hoog is.” Van der Meij voegt toe: “Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat vrouwen vooral uitstromen om de fysieke en mentale belasting.” “Interessant”, reageert Terpstra. “Wij zien met name dat de wat kleinere bedrijven nog onvoldoende in staat zijn om vrouwen, mensen met eigentijdse keuzes op het gebied van arbeid en zorg en mensen met een migratieachtergrond aan hen te binden. Grof gesproken zijn we nog steeds de sector van de witte man. Gelukkig zien we wél dat diversiteit bij techniekbedrijven steeds meer op de agenda komt. En wat mij betreft moeten we het één doen en het ander niet laten. We kunnen Nederland niet on hold zetten qua verduurzaming, dus we moeten zij-instromers sneller aan het werk krijgen. En tegelijkertijd moeten we er alles aan blijven doen om de kwaliteit te optimaliseren.”

Het net aan de achterkant dichten

Van der Meij: “Veel kwaliteitsproblemen komen door inspecties aan het licht. Zo heb ik een project waar de zonnepanelen van 14 van de 25 woningen zijn afgewaaid. En ja, die zijn gelegd door een erkend installatiebedrijf. Dat loopt in de tonnen qua schade. Moeten we de verzekeraars soms wat meer inschakelen om kwaliteit af te dwingen?” Terpstra reageert enthousiast: “Dat willen wij heel graag, maar we komen er nog niet doorheen. Verzekeraars snappen ons vraagstuk, maar mogen geen interventie plegen in de polissen van afzonderlijke verzekeraars. Jammer, want je kunt veel voorkomen door het net aan de achterkant met de verzekerbaarheid te dichten. Maar nogmaals: ook bij een erkend bedrijf zijn fouten nooit 100% uit te sluiten.” Van der Meij concludeert: “Hoewel onze meningen soms afwijken Doekle, zien we samen ook genoeg mogelijkheden om
de kwaliteit in de branche verbeteren. We delen meer dan dat we van elkaar verschillen.”

Installatie volgens Attema

21.05.2024

Om het gebruiksgemak voor de installateur te vergroten, heeft Attema de U40/U50/UD50 inbouwdozen vernieuwd. Maar wat is er precies veranderd? Freek van Poederooijen, productmanager bij Attema: “Je zet deze dozen (boorgat ø 82 mm) door de goede, klemmende bevestiging in één keer muurvast in elke steense wand. In gipsblokken, cellenbeton én kalkzandsteen.” En dat is nog maar één van de pluspunten van deze dozen.

Wat wil de installateur?

Als productmanager is Freek veel op de bouwplaats te vinden: “Het is belangrijk om mee te kijken op de werkplek van de installateur. Wat gaat goed? Wat gaat minder? Waar hebben ze behoefte aan? Aan de hand van wat ik hoor en zie, zet ik een programma van eisen op en daarmee gaan onze productontwikkelaars dan aan de slag. Zo weten we zeker dat de producten die we maken, voldoen aan de wensen van de installateurs. De snelheid van werken is daarbij altijd cruciaal.”

Eén klemmende oplossing voor elke steense muur

Ook bij de vernieuwing van de U40/U50/UD50 inbouwdozen ging dat zo in z’n werk. Freek: “We zagen dat er steeds meer klemmend werd gemonteerd, maar dat dat niet bij alle soorten muren lukte. Vooral bij kalkzandsteen was de klemming minder en moest de doos alsnog met snelgips worden ingemetseld. Maar dat betekent wel een extra arbeidsgang, omdat het snelgips moet drogen. Onze nieuwe inbouwdozen zitten direct muurvast: in gipsblokken, cellenbeton én in kalkzandsteen.” De Duo-dozen die tot op heden in de markt waren, moesten sowieso standaard in de muur worden gelijmd. “Daar hebben we nu ook verandering in gebracht”, meldt Freek. “Ook onze U50 Duo-dozen zijn van eenzelfde type klemming voorzien. Dat maakt een wereld van verschil. Echter, muurvaste montage past niet in elke werkwijze, daarom blijven de U40 en U50 CLASSIC ook in het assortiment.”

Inbouwdozen

Flexibele tuit

De flexibele tuit waarmee de dozen zijn voorzien vormen eveneens een groot voordeel. “De meeste frezers en boorders die ik zie, werken snel en netjes. Toch komt het voor dat de sleuf niet helemaal goed aansluit op het boorgat. Voor de installateur betekent dit dat hij een stuk moet weghakken om de aansluiting te maken. Bij de nieuwe dozen hoeft dat niet meer: doordat de tuit flexibel is, sluit de installateur de doos ook in zulke situaties heel makkelijk aan.” Soms wordt ook ter hoogte van de tuit een tweede, halfdiep, overlappend gat geboord, omdat het daardoor eenvoudiger is de doos te plaatsen. Freek: “De klemmende werking verloor hierdoor aan kracht. In de U40/U50/UD50 dozen zitten de klemmiddelen meer naar onderen, waardoor de klemmende werking volledig behouden blijft.”

Snelheid en gebruiksgemak

Ook aan details is aandacht besteed. “We hebben de dozen standaard voorzien van 20 mm schroeven, zodat ze ook bij tegelwerk lang genoeg zijn. Verder zijn de schroeven in de UD50 Duo-dozen ook nog enigszins in hoogte verstelbaar. En de U50 is over de volle breedte 50 mm diep, zodat de installateur alle ruimte heeft om de doos aan te sluiten.” Want snelheid en gebruiksgemak…

Dat is installeren volgens Attema.

Comelit: (video-) deurintercomsystemen en méér

01.06.2023

Wie aan (video-)deurintercomsystemen denkt, denkt aan Comelit. Het van oorsprong Italiaanse bedrijf is namelijk al jarenlang marktleider in Nederland. Onlangs is de nieuwe video-deurintercom Logos gelanceerd, die de bekende Mini-serie vervangt. Deze deurintercom-monitor is ontwikkeld sámen met installateurs en gebruikers.

“Als installateur sluit je misschien maar een paar keer per jaar een deurintercomsysteem aan – het is geen dagelijkse kost”, begint directeur Peter van Veen. “De Logos-deurintercom is daarom zó ontwikkeld dat je deze in een gebruiksvriendelijke app razendsnel kunt inrichten. Je kunt de monitor zelfs programmeren als de doos nog dicht zit én je kunt meerdere toestellen tegelijk inrichten, bijvoorbeeld voor een groot appartementencomplex. En natuurlijk hebben we ook aan de gebruiker gedacht. Zo hebben we bewust gekozen voor drukknoppen – niet voor touch. Daardoor is de monitor gemakkelijk te bedienen voor alle leeftijden. Het gepatenteerde, magnetisch geleide ophangsysteem maakt het makkelijk om de hoorn terug te hangen. En de handsfree monitor werkt net zo eenvoudig als een mobiele telefoon. Wie nieuwsgierig is, vindt Logos bij de elektrotechnische groothandel.”

Steeds meer een securitybedrijf

Wat je misschien nog niet wist, is dat Comelit méér levert dan alleen (video-)deurintercomsystemen. Van Veen: “Brandmeld-, ontruimings- en alarminstallaties, camerabewaking en toegangscontrole: we zijn steeds meer een securitybedrijf. Ook deze producten zijn verkrijgbaar bij de groothandel. En uiteraard leveren we bij deze producten dezelfde service en ondersteuning als die mensen al jarenlang van ons gewend zijn. Heb je tijdens een klus bijvoorbeeld een vraag over een beveiligingsproduct? Dan kun je terecht bij de technische collega’s van onze binnendienst. Telefonisch of via video helpen ze je direct. Dát onderscheidt ons van
de concurrentie.”

With You. Always

Door de ondersteuning van Comelit kun jij als installateur dus eenvoudiger brandmeld-, ontruimings-en alarminstallaties plaatsen. “We delen maar al te graag onze kennis met je, zodat jij zelfstandig aan de slag kunt. Een ander voordeel is dat wij CCV-gecertificeerd zijn. Daardoor zijn wij verantwoordelijk voor de installaties die jij plaatst. Dit komt voort uit onze missie om goed voor onze klanten en partners te zorgen. Je ziet het zelfs terug in ons logo, waar de woorden ‘With You. Always’ in staan. En haal je die woorden weg, dan blijft de boodschap nog steeds overeind. De ‘C’ en de ‘O’ van onze naam zitten namelijk aan elkaar vast, zodat ze het oneindigheidsteken vormen. Waarom? Wij staan klaar voor partners en klanten – áltijd.”