Nieuws

Onze groep groeit landelijk! En dat laten we graag zien. Onze leveranciers en leden komen geregeld in het nieuws. Want ze maken echt impact, het verschil.

Op pad gestuurd voor suikervrije jenever

01.08.2024

Als klein meisje liep ik al met mijn vader tussen de rollen kabels en andere technische materialen. Ook later gingen mijn broer en ik nog regelmatig mee naar de groothandel waar hij werkte. Mijn broer vond het altijd geweldig en wilde niets liever dan ook in de techniek werken. Ik dacht alleen maar: ‘Dit is niets voor mij’. En dat heb ik nog jaren gedacht…

De omslag kwam toen mijn vader voor zichzelf begon en er voor TGH van Triest een website en ander marketingmateriaal moest komen. Ik vond vormgeving en marketing heel leuk – ik heb er ook wat cursussen in gevolgd – en werd dus gevraagd om hieraan mee te werken. Toen ontdekte ik dat werken in de technische wereld, in een mannen­­cultuur, juist heel erg bij mij past.

Suikervrije jenever

De onderlinge grapjes, de directheid en de gezelligheid: de sfeer in onze branche voelt als een avondje in de dorpskroeg. Die vergelijking maak ik niet zomaar. Ik heb jaren in het stamcafé bij ons in het dorp gewerkt. En waar jij als installateur misschien wel eens een jonge monteur in het magazijn hebt laten zoeken naar materialen die niet bestaan, als grapje natuurlijk, ben ik een keer op pad gestuurd voor suikervrije jenever. En nee, dat bestaat uiteraard ook niet… De kroeggangers hadden de grootste lol en ik ook.

Sinds die eerste website van TGH van Triest zijn we een aantal jaar verder. In die tijd heb ik klantreizen, fabrieksbezoeken, relatiedagen en trainingen georganiseerd. Ook heb ik een tijdje op de binnendienst gewerkt, om productkennis op te doen. En inmiddels werk ik alweer een jaar of vijf als accountmanager in het familiebedrijf. Ik heb altijd hele leuke gesprekken met ondernemers, projectleiders en inkopers. Het is een goede afwisseling tussen zakelijk en persoonlijk – we hebben het nooit alleen maar over kabels of schakelmateriaal.
En wat ook opvalt: relaties beginnen tegen mij bijna altijd over hun gezin. Dan hoor ik later wel eens: “Ik heb nog niet eerder aan een zakelijke relatie vertelt in welke groep mijn kinderen op de basisschool zitten…”

Voor mij voelt werken in deze branche dus als een warm bad, maar ik ken ook andere verhalen. Zo werd een tijd geleden een klant van ons ziek. Direct nam zijn vrouw al zijn werk over. Ze ging met leveranciers om tafel, dook in openstaande projecten, regelde de financiën en stuurde de monteurs aan. Inmiddels is haar man gelukkig weer hersteld, maar zij is in het bedrijf blijven werken: ze doet met veel plezier de inkoop. En nu komt het. Leveranciers die weten dat zij nu de inkoop doet, bellen toch haar man. Het is zelfs voorgekomen dat ze haar aan de lijn hadden, haar afwimpelden en vervolgens haar man op zijn 06-nummer belden. Zijn antwoord kun je wel raden: “Daar moet je mijn vrouw voor hebben.”

Vanuit mijn positieve ervaring raad ik dames aan om júist lekker tussen de mannen aan de slag te gaan. Het is aan jou om iedere vrouw die je in onze branche tegenkomt zo’n zelfde positieve werkervaring te geven.

Donné Draad: betrouwbaarheid en kwaliteit

04.07.2024

Achter muren en boven plafonds bevinden zich snoeren, draden, kabels en leidingen. Hoewel ze vaak onzichtbaar zijn, betekent dit niet dat ze niet van hoge kwaliteit moeten zijn. Bij Donné Draad begrijpen ze dit als geen ander.

Wanneer je Donné Draad belt, krijg je al jarenlang dezelfde vertrouwde stem aan de lijn. Daniëlle Lamers, Erwin Janssen, Jerry Grootaert, Monique Peeters en Han van de Mosselaar werken allemaal al geruime tijd bij dit Limburgse bedrijf. Sommigen zelfs al ruim twintig jaar. “Het is dan ook niet verwonderlijk dat klanten onze ervaring waarderen. Daarnaast gaven onze contacten in het laatste klanttevredenheidsonderzoek aan dat ze het persoonlijke contact, onze bereikbaarheid, flexibiliteit, no-nonsense houding en betrouwbaarheid op prijs stellen”, zegt Erwin. Daniëlle voegt toe: “We denken ook actief met de klant mee. Als een kabel niet op voorraad is, zoeken we naar alternatieven. En als de productie naar voren is gehaald en Donné sneller kan leveren, brengen we de klant direct op de hoogte.”

Eigen fabriek, continu hoge kwaliteit

Donné Draad levert hoogwaardige producten tegen een eerlijke prijs. Zowel  standaardproducten als klantspecifieke oplossingen worden op het juiste moment en op de juiste plek geleverd. Hierbij worden vertrouwde klassiekers gecombineerd met nieuwe producten, zoals DonnéFlex. Han legt uit: “Veel installateurs werken met  voorbedrade flexbuis, omdat dit voor hen efficiënter is. Zij willen kwaliteit, daarom brengen wij DonnéFlex op de markt: een voorbedrade flexbuis gevuld met ons eigen VD-installatiedraad. Zo garanderen we een continue hoge kwaliteit voor de installateur.”

Inspringen op de marktbehoeften

Donné Draad past het assortiment regelmatig aan op basis van de veranderende marktbehoeften. “De vraag naar supersoepele kabels neemt gestaag toe. Om aan deze vraag te voldoen hebben we ons assortiment in zowel breedte als diepte aangepast. Uiteraard bieden we ook kabels die voldoen aan de laatste CPR brandklassen, ook in halogeenvrije varianten”, aldus Daniëlle. Erwin voegt toe: “We werken intensief samen met onze groothandelpartners, aan wie we rechtstreeks leveren. We ontmoeten installateurs op beurzen en evenementen van onze groothandels. Als we dan iets van hen of van de groothandel vernemen, spelen we daar direct op in.”

Service voor installateurs

Han benadrukt: “Donné Draad zorgt voor snelle en directe levering aan installateurs – via de groothandel, bij de installateur of op het project zelf. Dit doen we om de groothandels te ondersteunen. Bovendien nemen we lege haspels graag retour. Dit is niet alleen duurzaam, maar ook goed voor het milieu. Ons doel is om installateurs zo goed mogelijk te bedienen.”

Donné, daar kan je op bouwen. 

Als installateur werkzaam in de woningbouw? Ontdek wat ABB voor jóu kan doen

04.07.2024

 

ABB is een internationale technologieleider met vestigingen in meer dan honderd landen. In Nederland is het bedrijf actief in drie sectoren: industrie, commerciële bouw en woningbouw. Voor die laatste sector ontwikkelt ABB slimme oplossingen waar jij als installateur én jouw klanten van profiteren.

“Woningen moeten tegenwoordig razendsnel gebouwd worden. Steeds meer grote aannemers hebben daarom eigen fabrieken waarin ze woningen of onderdelen prefabriceren. Dat scheelt tijd op de bouwplaats en is een duurzamere methode van bouwen. Ook installateurs hebben steeds meer behoefte aan prefab producten. Vaak is het nog zo dat de woning op de bouwplaats wordt voorzien van een elektrische installatie. Dan moet dat in ieder geval zo snel mogelijk kunnen – plug and play dus.”

Marco de Lijster

 

Aan het woord is Marco de Lijster, Segment Manager Keyaccounts en Inkoopgroepen. “Stekerbaar installeren kan een efficiënte methode zijn, waarbij kabels en elektrisch (schakel)materiaal kant-en-klaar geleverd worden. Als installateur hoef je zelf geen producten te monteren en bespaar je dus op de montagetijd. Wil jij stekerbaar installeren? ABB biedt één van de meest complete portfolio’s stekerbare producten in de markt – van wandcontactdoos tot groepenkast.”

Een duurzamer bouwproces

Een andere trend is dat het bouwproces steeds duurzamer wordt. “Van elektrotechnische groothandels wordt verwacht dat ze producten precies op de juiste tijd en plaats leveren. Door die slimme logistiek wordt zo min mogelijk CO2 uitgestoten”, zegt De Lijster. “Natuurlijk is er ook steeds meer vraag naar duurzame producten – álle onderdelen van een woning moeten tegenwoordig zo duurzaam mogelijk geproduceerd zijn. En als het even kan, hebben circulaire producten de voorkeur. In een Environmental Product Declaration (EPD, een milieuproductverklaring) staat informatie over de milieu-impact van een product.”

Duurzame productie

De producten van ABB zijn een duurzame keuze, en dat heeft verschillende redenen. De Lijster vertelt: “Voor onze producten – zoals onze installatiedozen, duurzaam schakelmateriaal van Busch-Jaeger en de behuizingen van onze Hafonorm groepenkasten – gebruiken we gerecycled plastic. ABB groepenkasten en Busch-Jaeger schakelaars die worden vervangen, zamelen we in via Circolektra. Zo kunnen we de onderdelen nog een tweede leven geven. En voor onze fabriek in Ede, waar onze groepenkasten en installatiedozen geproduceerd worden, is ons doel om vóór 2030 CO2neutraal te zijn. Dit doel hebben we al bijna bereikt. Kom gerust eens naar onze fabriek in Ede om onze productie te bekijken. We laten graag zien hoe wij duurzaam produceren.”

Een slimme groepenkast voor een all electric-woning

Over die groepenkasten gesproken: ook díe spelen slim in op een trend van dit moment. “Zowel nieuwbouwwoningen als bestaande woningen worden steeds vaker uitgerust met bijvoorbeeld zonnepanelen, een warmtepomp en/of een laadpaal. En meer verbruik van elektra vraagt natuurlijk om een grotere groepenkast. Onze nieuwste generatie Hafonormgroepenkasten is flexibel en gemakkelijk uit te breiden, en daardoor geschikt voor een all electric-woning”, zegt De Lijster. “Ook maken we onze groepenkasten steeds slimmer, zodat consumenten er hun energie mee kunnen managen. Een voorbeeld hiervan is reststroom opslaan in een batterij en gebruiken wanneer dit voordeliger is. En in de toekomst gaat bidirectioneel laden toegepast worden. De elektrische auto wordt dan gebruikt als accu om de woning van stroom te voorzien.”

Slimme woning met het Busch-free@home® huisbesturingssysteem

“Ons advies is om een nieuwbouwwoning smart home-ready op te leveren”, gaat De Lijster verder. “Een woning moet kunnen mee-ademen met de (toekomstige) behoeften van de bewoners. Vergelijk het met een auto, die ook meer wordt voorzien van intelligentie. Met ons eigen huisbesturingssysteem – Busch-free@home® – verandert elk huis of appartement in een intelligente woning. Zonwering, verlichting, verwarming, airconditioning: het is allemaal eenvoudig te bedienen via een schakelaar, met een iPad of met een smartphone. Erg handig, heel comfortabel én ontzettend energie-efficiënt. En om de eindklant optimaal te ontzorgen, hebben we een online community, een uitgebreide FAQ en natuurlijk technische support.”

Woningbouw

Van installateur naar adviseur: ondersteuning van ABB

Door de elektrificatie van gebouwen wordt de installateur steeds meer een adviseur. “Wij helpen je graag bij die veranderende rol”, zegt De Lijster. “Er is tegenwoordig zóveel mogelijk. Dat is mooi, maar maakt het ook complexer voor de consument. Wij delen graag onze kennis over onze producten, zodat jij jouw klant goed kunt adviseren. Zo kun je bijvoorbeeld sámen met je klant terecht in ons Experience Center in Nieuwegein. Een belangrijk doel van ABB is namelijk om kennis te ontsluiten in de hele keten, tot de consument aan toe. Want uiteindelijk profiteren we daar allemaal van.”

Als zelfstandige moet je het werk écht leuk vinden

04.07.2024

 

De één werkt al achttien jaar voor zichzelf, de ander is al zeventien jaar zzp’er. Wat maakt dat Jos Broekmeulen en Gert Lansdaal – beiden uit Kerkdriel – na al die jaren nog steeds plezier hebben in hun werk? Hoe komen ze als zzp’ers aan nieuwe klanten? En hoe kijken ze naar veranderingen in de branche? De naam van de rubriek zegt het al: sparren maar!

Ze kennen elkaar al sinds Lansdaal stage liep bij het bedrijf waar Broekmeulen voor zijn ondernemerschap in loondienst werkte. Lansdaal: “In die tijd waren er twee volle klassen elektrotechniek – zelf deed ik die opleiding ook. De huidige opleiding installatietechniek is heel breed. Uit een klas van vijftien leerlingen stromen er maar een paar door naar elektro. En dat terwijl we de mensen hard nodig hebben.” Broekmeulen reageert: “Ik vind daarnaast dat de jeugd tegenwoordig niet goed begeleid wordt – dat is tenminste mijn ervaring. Stagebegeleiders hebben altijd haast of komen zelfs helemaal niet meer langs. Sinds kort ben ik zelfs geen erkend leerbedrijf meer, want zo wil ik het niet.”

ZZParren

Kwaliteit: vroeger versus nu

Beide zzp’ers zien ook de kwaliteit in de branche veranderen. Broekmeulen vertelt: “Vroeger werd iedere klus gekeurd door het nutsbedrijf. Pas na goedkeuring van de installatie ging de stroom er op. En kreeg je als monteur te vaak een aantekening, dan werd je erkenning ingetrokken. Een goede zaak.” Lansdaal: “Tegenwoordig kan elk klussenbedrijf een meterkast vervangen. Ook zie ik genoeg cowboys de meterkast verprutsen, voornamelijk bij het leggen van zonnepanelen. Maar omdat particulieren graag een lage prijs willen, wordt het heel lastig om dit soort cowboys uit de markt te duwen.” Broekmeulen vult aan: “Bedrijven zijn voor de verzekering verplicht om een Scope-keuring te doen. Dat helpt. Soms bellen ze mij vóór zo’n keuring, omdat ze al weten dat de boel niet in orde is. Soms komt er door de keuring juist veel aan het licht. Maar uiteindelijk is de kwaliteit altijd op orde.” “Voor particulieren kan een verplichte keuring ook een oplossing zijn om de kwaliteit te verbeteren. Maar ja, dan komt er wél enorm veel werk uit. En daar hebben we als branche eigenlijk de tijd én de mensen niet voor.”

Een goedgevulde agenda

De agenda’s van Broekmeulen en Lansdaal zijn steevast goed gevuld. Ze krijgen hun klanten vooral via mond-totmondreclame. Broekmeulen: “Als je je vak verstaat, netjes werkt én afspraken nakomt, zit je als zzp’er al snel vol. Ik plan nooit verder dan een week vooruit, zodat ik zeker weet dat ik afspraken kan nakomen.” “Dat doe ik ook”, vult Lansdaal aan. “Ik werk veel voor aannemers. Die leveren mij het hele jaar door werk en gaan dus altijd voor, maar ze schuiven ook nog wel eens met hun planning. Ik kan particulieren daar niet mee belasten, zeker niet de tweeverdieners die vrij moeten nemen om mij binnen te laten. Dus hoe korter ik plan en hoe duidelijker ik communiceer over wanneer ik langskom, hoe tevredener de klant.”

Tevreden klanten, de grootste motivatie

Offertes maken. Materialen bestellen, bijvoorbeeld bij hun gezamenlijke groothandel Bliek Elektrotechniek. Facturen versturen. Als zzp’er is het werk nooit klaar. Lansdaal: “Je moet het werk écht leuk vinden, anders houd je het niet vol. Klanten die blij zijn met de installaties die ik maak, zijn mijn grootste motivatie om lekker door te werken.” “Eens!”, zegt ook Broekmeulen. “Tevreden klanten, dáár doe ik het voor. Maar in loop der jaren heb ik wel geleerd dat je niet altijd direct in de bus hoeft te springen als een klant belt.” Lachend eindigt hij: “Sommige dingen heb ik aan de telefoon al zó vaak
uitgelegd, dat zelfs mijn vrouw het kan dromen. Maar als de klant op weg is geholpen, is het goed.”

Light+Building: de opvallendste innovaties

04.07.2024

 

Meer dan 150.000 bezoekers reisden tussen 3 en 8 maart 2024 af naar Frankfurt am Main voor de vakbeurs Light+Building. Twee van hen waren Bart van Triest en Eduard Schippers van TGH van Triest, één van de leden van Imagro Groep. Speciaal voor dit magazine spotten zij mooie innovaties die impact hebben op jouw werk als installateur.

Reduce, re-use, recycle, repeat

Steeds meer leveranciers ontwikkelen producten met een zo klein mogelijke impact op het milieu, voor een betere wereld. “In de stand van Steinel en PRACHT zagen we bijvoorbeeld deze armaturen gemaakt van 100% gerecycled karton. De armaturen zijn demonteerbaar én volledig CO2neutraal. En het mooie is: je ziet het niet aan de armaturen af – de uitstraling is geweldig! Hier gaat de wereld naartoe.”

AK1-kabeldoos in het zwart

De AK1-kabeldoos van Attema was altijd alleen in het grijs verkrijgbaar. Dat deze nu ook in het zwart leverbaar is, líjkt misschien geen innovatie… maar dat ís het wel. “Je ziet namelijk steeds meer open plafonds waarin de installatie bewust goed zichtbaar is. Dit is echt een trend van dit moment. Om niet op te vallen in de installatie, is een zwarte kabeldoos onmisbaar. Het is dus niet zomaar een kleurwijziging van Attema.”

DALI-2 en Human Centric Lighting (HCL)

Met het nieuwe DALI-2-systeem van Easylux kun je met aanwezigheidssensoren en bewegingsmelders scènes maken: vastgestelde lichtoplossingen die met één klik op een bedieningspaneel worden toegepast. “Daarnaast maakt Easylux gebruik van Human Centric Lighting: dé nieuwe manier om kantoren en scholen te verlichten. In de app is de standaard daglichtcurve al voorgeconfigureerd. Het licht verandert natuurlijk mee met de dag: ’s ochtends is de lichtkleur wat warmer, in de middag lekker helder en richting de avond weer wat donkerder. Zo voorkomt het licht een middagdip.”

Volop in beweging

“Tijdens Light+Building presenteerden 2.169 exposanten de nieuwste ontwikkelingen, dus dit is slechts een greep uit alles wat wij gezien hebben. De branche is volop in beweging!”

''In ieder van ons zit een klantenluisteraar''

03.07.2024

 

In de rubriek Imagrow deelt een expert praktische tips waarmee jij als ondernemer jouw bedrijf kunt laten groeien. In deze editie deelt Frans Reichardt hoe je klantfeedback verzamelt én omzet naar oplossingen. Het resultaat? Nóg blijere klanten

Reichardt werkt al 35 jaar in de wereld van klantcontact en klantgerichtheid, is een veelgevraagd spreker en noemt zichzelf ‘de klantenluisteraar’. “Van nature houden mensen niet van kritiek. Het is dé reden waarom ondernemers klanten nog niet actief om feedback vragen of het downplayen als een klant zegt wat ‘m niet bevalt. Ik zeg: kus de cactus. Misschien doet het even pijn als iemand aangeeft wat beter kan. Het prikt maar even en uiteindelijk pluk je er de vruchten van.”

Zó laat je klanten aan het woord

Klantfeedback vragen hoeft volgens Reichardt niet ingewikkeld te zijn.“In ieder van ons zit een klantenluisteraar. Laat medewerkers tijdens of na iedere opdracht direct vragen of de klant tevreden is en of er nog wensen zijn. Klanten kunnen dan in hun eigen, veilige omgeving hun hart luchten. Ook kun je na iedere klus de klant per e-mail bedanken voor het vertrouwen en een paar korte vragen stellen. De positieve feedback die je krijgt, stimuleert je team enorm. Komt er eens een kritische reactie binnen, bel die dan meteen na. Je klant voelt zich gehoord en jij krijgt de kans het recht te zetten – een win-win. En je kunt ook af en toe klanten uitnodigen om live in gesprek te gaan met andere klanten én jouw team.”

Een oplossing die de klant én jou past

Luisteren naar klanten betekent niet dat je altijd klakkeloos moet doen wat je klant zegt. “Vaak kunnen jouw klanten de impact van wat zij van je vragen niet inschatten. Stel, een klant verwacht dat je direct langskomt als de cv-ketel bijgevuld moet worden. Jij kunt niet à la minute je planning overhoop gooien. De onderliggende behoefte van de klant is dat die niet in een koud huis komt te zitten. Je kunt dan ook een link sturen naar een video waarin je stap voor stap laat zien hoe de klant zélf de ketel kan bijvullen. Zo vervul je de behoefte van de klant zónder dat je precies doet wat hij van je vraagt. Het is jouw taak als installateur om steeds weer een oplossing te bedenken die de klant én jou past.”

Klantfeedback

Frans Reichardt

“Handelen en wandelen met familie ís mogelijk en als familiebedrijf moet je wel”

14.06.2024

De kans dat bedrijfsopvolging slaagt, is klein. Uit onderzoek blijkt dat het maar liefst zeven op de tien keer mislukt. En dat is dan van de eerste op de tweede generatie – alle volgende generaties hebben nóg minder kans op succes. De belangrijkste oorzaak? Slechte communicatie. Dat kan natuurlijk anders. “Het is de verantwoordelijkheid van de overdrager om het gesprek te openen.”

Aan het woord is Esther Reinders, eigenaar van Zo Ondernemer Zo Zaak. Reinders is opvolgerscoach voor familiebedrijven. Haar missie is om bedrijfsovernames binnen de familie vaker succesvol én in harmonie te laten plaatsvinden. “Samen met mijn man stond ik ooit zelf voor de keuze om het familiebedrijf op te volgen. Uiteindelijk kozen we ervoor om het niet te doen. Op zoek naar ondersteuning bij deze lastige keuze, vond ik alleen informatie over hoe je als overdrager de overname van het familiebedrijf financieel en juridisch goed regelt. Ook ontdekte ik dat de overdrager vaak wél een vertrouwenspersoon heeft, zoals een accountant, maar de bedrijfsopvolger níet. Als coach onderscheid ik me door juist het belang van de volgende generatie te behartigen. Bedrijfsopvolging is namelijk een life event.”

Familiegroep

Aandacht voor gevoelens en emoties

“Bij de nieuwe generatie leven andere vragen dan bij de huidige ondernemer”, gaat Reinders verder. “Als opvolger kom je terecht in een bedrijf dat je niet zelf hebt opgericht. Past dat bedrijf eigenlijk wel bij je? Hoe geef je jezelf daar een plek in? En hoe maak je het je eigen? Een overdrager wil vooral zeker weten dat een kind het bedrijf kán, maar vooral ook wíl overnemen. Het is de verantwoordelijkheid van de overdrager om hier het gesprek over aan te gaan, zodat beide partijen hun ideeën en gevoelens kunnen delen. Maar ik merk dat veel ondernemers hier moeite mee hebben. Ze vinden het te spannend, willen hun kind(eren) geen druk op leggen of willen gewoon geen ruzie. En zolang je het er niet over hebt, is het er niet… Alleen is een overname in het familiebedrijf nooit alleen een zakelijke transactie – het is ook een privékwestie. Gevoelens en emoties spelen dus een grote rol. Is daar geen aandacht voor, dan kan het flink misgaan.”

Een leven lang op de reservebank

Als je het Reinders vraagt, kan het gesprek tussen overdrager en opvolger(s) niet vroeg genoeg plaatsvinden. “In sommige gevallen zitten kinderen hun leven lang op de reservebank. Ze werken al jaren mee in het familiebedrijf en hebben de verwachting dat ze het ooit gaan overnemen, terwijl hun ouder hele andere plannen heeft. Of ze hebben een heel ander leven opgebouwd en denken dat van ze verwacht wordt dat ze meteen inspringen als dat nodig is. Ze offeren zichzelf dan vanuit loyaliteit op, om maar het goede te doen voor de familie. Beide gevallen vind ik schrijnend. En het kan voorkomen
worden door simpelweg met elkaar in gesprek te gaan eventueel met hulp.”

Familiebedrijf

Met vertrouwen loslaten als de tijd rijp is

“Ga uiterlijk tien jaar voordat jij als ondernemer wilt stoppen met je kind(eren) om tafel”, gaat Reinders verder. “Stel open vragen: zie jij het wel zitten, ben jij er wel aan toe, waar kijk je naar uit of zie je tegenop? En ben ook transparant over wat er in jóu omgaat. Veel ondernemers zoeken bijvoorbeeld een kopie van zichzelf. Ze verwachten dat hun opvolger eenzelfde leiderschapsstijl en dezelfde waarden heeft. Maar je kunt je kind niet veranderen, en bovendien is er vaak een generatiekloof. Zo zit commitment tegenwoordig niet meer in 24/7 aanwezig zijn – iets wat voor de oudere generatie vaak moeilijk te begrijpen is. ‘Hij loopt de kantjes ervan af!’, hoor ik dan. Ga je over dit soort twijfels open het gesprek aan, dan ontstaat er vertrouwen. Dat helpt om de zaken los te kunnen laten als de tijd rijp is. En geloof mij: handelen en wandelen met je familie is écht mogelijk.”

Visie op het personeelstekort

11.06.2024

Bijna geen enkele sector ontkomt nog aan het personeelstekort. Ook de
installatietechniek kampt met een groot tekort aan vakmensen. Wat kun jij doen om personeel aan te trekken?

Cor van den Heuvel

Cor van den Heuvel – Directeur van IW Zuid-Holland

“Om het personeelstekort het hoofd te kunnen bieden, zijn zowel jongeren als zij instromers nodig. Als IW promoten we ons vak daarom overal waar we komen. We laten elke dag zien welke perspectieven werken in de techniek biedt – qua beloning én qua carrièrepad. Nog te weinig mensen weten dat je je in de installatietechniek jarenlang kunt doorontwikkelen. De uitdaging is echter niet alleen om mensen geïnteresseerd te maken en ze vervolgens goed op te leiden, maar óók om te voorkomen dat ze uitstromen als ze eenmaal aan het werk zijn. En daar zit nu de crux.

Pak de verantwoordelijkheid

Onze ambitieuze doelstelling is dat 100% van de monteurs in opleiding werkzaam blijft in de technische installatiebranche. Het is de verantwoordelijkheid van  leerwerkbedrijven om deze nieuwe aanwinst vast te houden. Maar we zien helaas ook bedrijven worstelen met de begeleiding van monteurs in opleiding. De druk op beschikbare capaciteit is groot – het werk gaat altijd door. Of ze hebben geen medewerkers die de nieuwe collega’s onder hun hoede willen én kunnen nemen. Te weinig tijd en onvoldoende aandacht geven, zorgt sneller voor uitstroom. En als je het mij vraagt, kun je met twee kleine dingen al veel bereiken.

Creëer betrokkenheid

We horen en merken nog regelmatig dat de monteurs in opleiding niet als medewerker worden gezien. Ze worden bijvoorbeeld niet uitgenodigd voor uitjes en krijgen geen cadeau met kerst. Je maakt het verschil door hen vanaf dag één het gevoel te geven dat ze erbij horen. Wees daarnaast eerlijk in wat je kunt bieden als iemand na de opleiding bij je wil blijven werken. Kan hij of zij certificaten halen? Een opleiding volgen? Of op den duur doorgroeien naar een hogere functie? Laat dit niet open, maak het loopbaanpad juist bespreekbaar. Zo maak je het installatievak niet alleen op papier, maar ook in de praktijk aantrekkelijk.”

Martijn Verspeek

Martijn Verspeek – Eigenaar van Installatiebedrijf Verspeek

“Bij Installatiebedrijf Verspeek hebben we geen last van het personeelstekort – er is zelfs een wachtlijst. Misschien hebben sommige installatiebedrijven door hoe ze met hun personeel omgaan zélf in de hand gewerkt dat ze geen mensen kunnen krijgen. De directeur parkeert zijn auto bij de voordeur, zodat hij bij de kleinste regendruppeltjes droog binnen komt, terwijl de ‘gewone’ monteurs nat worden omdat ze verder moeten lopen.

Regel het goed en blijf bij jezelf

Bij ons gaan monteurs – onze goeie gasten – op pad met gereedschap dat ze zelf hebben uitgekozen, en in bedrijfskleding die wij voor ze wassen. We hebben onze eigen kroeg en een kleedkamer waarin iedereen, net als bij PSV, een zitje met rugnummer heeft. Sommige installateurs vinden het overdreven wat wij doen, maar we doen ons niet anders voor dan we zijn. We willen het goed geregeld hebben voor onze mensen en doen dat op een manier die bij óns past. Daar komt bij dat ik intrinsiek gemotiveerd ben om het beste in iedereen naar boven te halen – ook privé. Als je met leuke collega’s werkt en je je gewaardeerd voelt, neem je dat ook mee naar huis – een leukere papa wil toch iedereen? Laatst gaf een medewerker aan dat de reiskostenvergoeding eigenlijk niet uit kon. Maar gelijk zei hij: “Ik doe het met plezier, want mijn dochtertje vindt me leuker dan ooit.”

Investeer in stagiaires

Jongeren willen ook echt nog wel met hun handen werken als ze zien én in de praktijk ervaren dat werken in de techniek gaaf is. Maar veel bedrijven zien een stagiaire vooral als iemand die tijd en aandacht kost. Hoe mooi is het als je als bedrijf van een stage juist een toffe tijd kunt maken, waardoor jongeren zin krijgen om in ons vak aan de slag te gaan? Je kunt als bedrijf zóveel meer impact maken dan je denkt.”

Daan Wortel

Daan Wortel – Managing director bij De Duurzaamheidsfabriek

“Bij de Duurzaamheidsfabriek geloven we dat je samen verder komt – we zien de resultaten namelijk dagelijks. Daarom enthousiasmeren we niet alleen jongeren voor de technische industrie, maar zorgen we óók dat er samenwerking ontstaat tussen technische bedrijven én tussen het bedrijfsleven en het onderwijs. Die samenwerking kunnen installateurs overal in Nederland natuurlijk ook zelf initiëren. Het vraagt alleen wel om lef.

Bundel de krachten

Je moet als ondernemer met concullega’s uit de buurt durven sparren – het is halen én brengen. Dat kan spannend zijn. Maar alleen sámen heb je een stem richting de opleiders in de regio, met als doel dat meer jongeren voor een technische opleiding kiezen. En er zijn natuurlijk meer voordelen. Zo heeft de gemiddelde installateur niet de middelen om een wervingscampagne op te tuigen. Samen met andere bedrijven kan hij wellicht wél een campagne opzetten om werken in de installatietechniek onder de aandacht te brengen bij jongeren en zij-instromers.

Laat je zien

Ook kunnen installatiebedrijven zich nog meer laten zien in het onderwijs – samen óf alleen. Organiseer met een school bij jou in de buurt bijvoorbeeld eens een challenge waarin je de leerlingen laat meedenken over een vraagstuk dat in jouw bedrijf speelt. Ja, dat is kwetsbaar. En ja, dat kost tijd. Maar het is een geweldige kans om de technische branche én jouw installatiebedrijf als werkgever aantrekkelijk te maken voor toekomstige medewerkers.

Benut wat er al is

Naast dat we als branche meer mensen moeten aantrekken, zie ik het bijscholen van bestaande medewerkers voor installateurs als manier om (tijdelijk) het personeelstekort te verminderen. Want school je medewerkers bij, dan kun je vaak de productiviteit in je bedrijf verhogen zónder dat je meer mensen nodig hebt. En als je meer kennis en kunde aan je huidige personeelsbestand toevoegt, verhoog je meteen je kwaliteit.
Een win-win.”

Maak kennis met de smart lighting solutions van MacBright

11.06.2024

Imagro Groep-leverancier MacBright levert slimme lichtoplossingen. Door de nieuwste trends en technieken op de voet te volgen, zijn hun producten vernieuwend, intelligent én van hoge kwaliteit.

Dit jaar viert MacBright haar dertigjarig jubileum en het bedrijf groeit nog steeds. Sales director Richard Visser vertelt: “We zijn nu met 21 collega’s, verdeeld over de afdelingen sales, projecten, procurement en assemblage. Iets meer dan drie jaar geleden zijn we verhuisd naar een prachtig nieuw pand, maar inmiddels zijn we alweer uit ons jasje gegroeid. We gaan dus uitbouwen, zodat we jou als installateur nóg beter kunnen bedienen.”

Iedere armatuur doorgemeten

De armaturen van MacBright worden voorzien van leds van hoge kwaliteit, bijvoorbeeld van OEMpartners Philips, Osram en Tridronic. “Met onze producten voldoe je bovendien aan alle geldende normen en eisen”, vertelt Visser. “We testen onze armaturen namelijk in een uniek lichtlab, waar er in Nederland maar enkele van zijn. Onze machine doet lichtmetingen rondom de efficiëntie uitstralingshoek en meet de warmte-opbouw in het armatuur. Ook worden de flikkering én het stroboscopisch effect gemeten. Hier is in 2021 wetgeving voor ingegaan.”

smart lighting solutions

Voldoen aan wet- en regelgeving

De analyse die de machine van een armatuur maakt, wordt verwerkt in een rapport dat wordt ingediend bij het EPREL: het Europees productregister voor energie-etikettering. “Als installateur ben je dus gevrijwaard van allerlei ellende. Tijdens een audit kun je namelijk alle benodigde documentatie ophalen”, zegt Visser. “Ook voldoen al onze armaturen aantoonbaar aan de Europese Ecodesign-richtlijn: ze zijn energiezuinig en vervuilen het milieu zo min mogelijk. Duurzaamheid is voor ons erg belangrijk. Daarom hebben we ook de Commited Badge van EcoVadis behaald en zijn we aangesloten bij Wecycle.”

Volledige ontzorging

MacBright ontzorgt jou als installateur volledig. Visser geeft graag voorbeelden: “Omdat wij Dialux-member zijn, is onze lichttechnische data gratis beschikbaar voor iedere installateur die zelf lichtberekeningen maakt. En als je dat liever hebt, kunnen wij een lichtberekening of lichtplan voor je maken. We voorzien dit dan van een overzichtelijke offerte, zodat je de producten meteen bij jouw groothandel kunt bestellen. Daarbij is maatwerk ook mogelijk, zodat je onze armaturen kunt toepassen in bestaande bouw. Die armaturen kunnen we locatie-gelabeld of in projectverpakking aanleveren. Zoek je dus een armatuur met een bijzondere lengte- of breedtemaat? Een downlighter of een langwerpige bandrasterarmatuur? Of een armatuur met een besturingssysteem van Philips, Osram of Casambi? Bij MacBright is het állemaal mogelijk.”

“ Bij Imagro Groep staan we samen sterk”

11.06.2024

 

Jan van der Lof is al 20 jaar lid van Imagro Groep, zijn bedrijf Vredenburg uit Hengelo zelfs al 25 jaar. Hoe ziet deze nestor van de groep de toekomst?

“Door samen in te kopen, leveren de leden van Imagro Groep klanten goederen op het juiste moment en vooral ook tegen de juiste prijs. In de loop der jaren hebben we een gezamenlijke database opgebouwd met maar liefst een miljoen artikelen. We staan als groep sterk richting leveranciers, en daar profiteren onze klanten van. En wie weet houdt onze inkoopkracht wel niet op bij elektrotechnische producten. Ik stel me zo voor dat we over een paar jaar ook aan tafel zitten bij leveranciers van bedrijfswagens of software, of bij verzekeraars of pensioenfondsen. Want hoewel ik ontzettend trots ben op waar Imagro Groep nu staat, zou ik het geweldig vinden als we klanten in de toekomst in nóg meer zaken kunnen ontzorgen. Niet voor niets is het motto van Imagro Groep: samen ondernemen.”

Jan van der Lof

Jan van der Lof

  • 1
  • 2