Elektrotechnische materialen, verlichting
Robri
Wekerom
Kennis van de klant en de markt
Robri is in 1996 begonnen als eenmanszaak met de verkoop van werkhandschoenen en diamantzaagbladen. In korte tijd kwamen daar kabels en verlichting bij en specialiseerde Robri zich op elektrotechnisch gebied. Van een bedrijf met oorspronkelijk drie medewerkers is de groothandel gegroeid tot inmiddels een team van zeventien. Door de jaren heen is het assortiment steeds verder uitgebreid en de dienstverlening verbeterd. Aan de basis van de groei staat kennis van de klant en de markt.
Waar krijg jij nu echt voldoening van?
“Om als team er voor de klanten te zijn. En als gezinsmens vind ik het heerlijk om eropuit te trekken met het gezin, met de fiets of wandelend. Gezellig met elkaar en genieten van de omgeving.”
Ondernemerschap is niet statisch
Matthijs Goudriaan vormt de directie van Robri Elektrotechnische Groothandel en is nu ruim zes jaar mede-eigenaar. Daarvoor was hij bijna twintig jaar werkzaam in verschillende functies binnen de sector. Matthijs heeft met Robri een flinke groei doorgemaakt. Het assortiment en de voorraden zijn flink uitgebreid, qua personeel is het bedrijf vervijfvoudigt en ook de omzet van de groothandel is flink gegroeid. Matthijs: “Het ondernemerschap is niet statisch, het bedrijf vraagt in elke fase iets anders van je en de markt verandert voortdurend. Om doeltreffend met groei om te gaan, is het belangrijk om af en toe in de spiegel te kijken, kritisch te blijven en je af te vragen wat kan beter. Ook moet je vertrouwen op de deskundigheid van je mensen. De verkopers van Robri kennen de klant en haar wensen.” Als voor Matthijs één ding duidelijk is, dan is het dat verkoop mensenwerk is. Matthijs: “Dat begint, hoe cliché ook, dat je oprecht het beste voor hebt met je klanten en partners. Interesse in de klant zodat je weet met welke artikelen je het verschil kan maken.”
Welke eigenschappen hebben Robri werknemers gemeen?
“De gedrevenheid om de klant te helpen. Het is belangrijk om een saamhorigheid te hebben onderling, dus daar probeer je met persoonlijke aandacht oog voor te hebben. Ook tijdens sollicitaties heb je het over dat het menselijke aspect erg belangrijk is binnen het team. ”
Lidmaatschap heeft ons ver gebracht
Matthijs Goudriaan: “Omdat we groeiden en de vraag naar producten toenam, moesten we iets doen, om makkelijker bij leveranciers binnen te komen. Ik wilde een breder pakket aanbieden. We zijn op zoek gegaan naar een samenwerkingsverband en hebben gesprekken gevoerd met Imagro Groep. Lidmaatschap heeft ons echt verder gebracht. Fabrikanten wilden oorspronkelijk niet rechtstreeks aan ons leveren en toen we lid werden van Imagro Groep, ging dat makkelijker. Inmiddels kunnen we alle merken leveren. De inkoopcondities zijn goed waardoor we concurrerend in de markt kunnen opereren. Daarnaast vinden we het fijn om als groep kennis te delen en te krijgen. We zijn veel beter op de hoogte dankzij Imagro Groep. Robri staat achter de doorontwikkeling van Imagro Groep en roept collega groothandels op aan te sluiten!